תפיסות מקדמות ומעכבות

מה שאנחנו רואים הוא פונקציה של מה שאנחנו מחפשים. וודא שהדבר שאתה רוצה לראות הוא גם הדבר שאתה מחפש.

אחד המודלים המקובלים והמוכרים ביותר בעולם הפסיכולוגיה העוסק בנושא של תפיסה נקרא מודל אפר"ת (אירוע, פרשנות, רגש, תגובה). המהות של המודל מבוססת על כך שכאשר אדם נחשף לאירוע כלשהו, הוא מפרש אותו בצורה מסוימת, חווה רגש מסוים כתוצאה מהפרשנות הזו ומגיב בהתאם לרגש הזה. התוצאות שמתקבלות תהיינה תוצר לוואי של כל התהליך הזה שעובר על האדם.

דמיינו שני אנשים הולכים ברחוב זה לצד זה, הם נראים אותו הדבר, לובשים את אותם בגדים אך הם אינם מכירים או קשורים אחד לשני. מולם הולכת וקרבה בחורה יפה עם חיוך רחב על פניה ושניהם מסתכלים עליה. אחד מהם קולט את הסיטואציה ואומר לעצמו "מממ, מחייכת אלי". מיד הוא מתמלא ביטחון ואנרגיה, פונה אליה, מנהל איתה שיחה קולחת וקובע איתה דייט כבר באותו ערב. השני רואה בדיוק את אותו הדבר אבל מפרש את האירוע בצורה אחרת לגמרי- " מממ, היא בטח צוחקת על הבגדים שאני לובש" הוא מוצף בושה מוריד את הראש לרצפה ומחכה שהיא תחלוף על פניו על מנת להרים את הראש כדי שיוכל להמשיך בדרכו. דייט לא ייצא לו מזה.

בהמשך לתיאור המקרה ניתן לראות שמודל אפר"ת מכיל שלושה אלמנטים אובייקטיביים – שניהם ראו בדיוק אותו אירוע, כל אחד מהם חווה חוויה שונה אך אובייקטיבית של רגש וגם התגובה היתה אובייקטיבית לחלוטין עבור כל אחד מהם. אלמנט אחד סובייקטיבי עשה את כל ההבדל בין דייט בערב לאין דייט בערב ואותו אלמנט בדיוק יעשה את ההבדל גם בתחומי חיים אחרים –  פרשנות.

פרשנות היא האופן שבו אדם תופס סיטואציה או אירוע מסוים. ברוב מכריע של המקרים מידת האובייקטיביות של האירוע אינה רלוונטית אלא מה שחשוב הוא האופן בו האדם מפרש את הסיטואציה.

בשיטות טיפול קצרות טווח נעשית עבודה משמעותית על פרשנות שמטופל נותן לאירוע והמטרה של המטפל היא להוביל את המטופל לרצות לזנוח דפוסי חשיבה מעכבים ולפתח דפוסי חשיבה מקדמים. אם להסביר זאת בצורה מדויקת יותר המטרה בטיפול מסוג זה היא לגרום למטופל ללמוד לפרש סיטואציות בצורה שתקדם אותו לעבר המטרה שלו ולא בצורה שתעכב אותו בדרך לשם.

אחד הפסיכולוגים המשמעותיים שעסק בעבודה על תפיסות מקדמות לעומת תפיסות מעכבות הוא אלברט אליס. אליס הציע לעולם הפסיכולוגיה מגוון דוגמאות שיאפשרו לזהות מחשבות אוטומטיות ותפיסות מעכבות שפוגעות באושרו של האדם וביכולת שלו להתקדם ולהתפתח בחייו. בעזרת עבודה על תפיסות אלו, הוא טען, יוכל בן האדם להיחלץ ממשברים, דיכאון וחרדה לעבר חיוניות, פרודוקטיביות ואושר. להלן שלוש דוגמאות מרכזיות לתפיסות מעכבות נפוצות ודרכים להתגבר עליהן.

  • חשיבה מסננת- חשיבה מסננת מוציאה אירועים שליליים מהקשרם, מעצימה אותם ומביאה אנשים להתעלם מכל החוויות החיוביות בחייהם. תפיסה מהסוג הזה מובילה אנשים להיות רגישים במיוחד לכישלון ולהיות עיוורים להישגים של עצמם. לדוגמה, איש מכירות בעל תפיסה מסוג זה אשר פותח את יום העבודה עם פגישה לא מוצלחת יחשוב מחשבות כגון- " אני איש מכירות גרוע, אין לי שום סיכוי להצליח בתחום הזה". הרגש שיתעורר בו יהיה אכזבה או דיכאון, את המכירות המוצלחות של אתמול הוא ימחק מהזיכרון ולפגישה הבאה הוא הוא יגיע כל כך שפוף ששוב היא תסתיים בכישלון שיוביל לכישלון נוסף וכן הלאה. הוא אינו יודע שהלקוח הראשון שפגש בבוקר נמצא בתהליך גירושין קשה שלא מאפשר לו פנאי לפיתוח עסקי ולכן המכירה נכשלה. הפרשנות שהוא עשה לפגישה פוגעת לו בתפוקה ובהתפתחות בהמשך היום.
  • חשיבה בשחור – לבן – חשיבה בשחור לבן היא חשיבה קיצונית בו בן האדם אינו משאיר מקום לאפשרויות ביניים. הוא בדרך כלל יסווג אנשים לטובים או רעים, מוצלחים או כישלונות, מעניינים או מציקים וכדומה. כיון שהפרשנות של אדם עם חשיבה מסוג זה היא כה קיצונית הוא אף ייטה להגיב בצורה קיצונית וחוויותיו הרגשיות יתחלפו במהרה משמחה לעצב, מכעס לחיבה ועוד. בסגנון פרשנות מהסוג הזה אסור לטעות. כל טעות פירושה שהוא שייך לקבוצה של הנכשלים. אדם עם מחשבות מסוג זה ישאף לבצע פעולות מושלמות ללא טעויות וכיוון שאין כאלה הוא יחשוש לבצע פעולות בכלל ויישאר במקום.
  • הכללת יתר- בדפוס מחשבה זה האדם מסיק מסקנה גורפת ממקרה פרטי או אירוע יחיד. חוויה אחת לא נעימה נתפסת כסמן לכך שאירועים נוספים בעתיד יובילו לתוצאה דומה בלי קשר לתחום בו קרה המקרה. לדוגמה, סטודנט בעל דפוס חשיבה מסוג זה שניגש למבחן ונכשל בו עלול לחשוב לעצמו " בכל דבר אני נכשל. אני גרוע ואין לי סיכוי להצליח בשום דבר בחיים". אנשים בעלי דפוס מחשבה מסוג זה נוטים להשתמש במילים מכלילות כמו " תמיד" אני מפסיד, "אף פעם" לא אצליח, "אף אחד" לא יאהב אותי.

אליס מציע דרך מרכזית להתמודד עם דפוסי חשיבה מעכבים וזאת על ידי ויכוח מידי עם המחשבות האוטומטיות. בשלב ראשון הוא מציע העלאה למודעות וזיהוי דפוס החשיבה השלילי ולאחר זיהוי זה הוא מציע להתווכח עם המחשבות הללו בעזרת מחשבות קרובות יותר למציאות. כך למשל, איש מכירות שלא צלח את המכירה הראשונה שלו מוכרח להתנגד למחשבה שהוא נכשל כל הזמן ולמנות מיד הצלחות קודמות שלו במכירות. אדם שחושב בצורה של שחור ולבן ועושה מעשה שחורג מהנורמה המוסרית מוכרח למנות מצבים בהם הוא נהג בהגינות מוחלטת ואף לחשוב על דמות הגונה בעיניו שחטאה גם היא פעם. בדרך זו החלוקה הקיצונית לטוב או רע, נכון או לא נכון תתמתן והוא יוכל להכיל את החוויה.

מחשבות אוטומטיות ודפוסי חשיבה הן הכרחיות וחשובות. המטרה המרכזית שלהן היא למנוע בזבוז אנרגיה מיותר בתהליכי חשיבה אך כאשר הן פוגעות בהרמוניה השוטפת של בן האדם צריך לעשות איתן עבודה ולעצב אותן. עבודה מאומצת לאורך זמן קצר יחסית מולידה תוצאות נפלאות, ממתנת תפיסות מעכבות ומשפרת את הופעתן של מחשבות אוטומטיות מקדמות שיובילו להצלחה והתקדמות במגוון רחב של תחומי חיים .