מדיטציה

בעולם אינטנסיבי ולחוץ שבו חרדה ודיכאון פוגעים בצורה דרסטית באיכות החיים ובביצועים שלנו ישנו צורך בכלים מעשיים שיגבירו את השליטה בחיינו.מדיטציה היא כלי טכני לביצוע פעולה עצמית בנפש האדם. מחקרים מלמדים שכתוצאה מתרגול מתמשך של מדיטציה גדלה השליטה על הפעילות המוחית ועל מצב התודעה של בן האדם. השפעה זו באה לידי ביטוי בכך שהמדיטציה מעלה את רמות הפעילות של גלים מסוגים שונים באזורים שונים במוח. גלי תטא, לדוגמה, מקושרים לתחושת הירגעות עמוקה והפחתה של ביקורת עצמית, כך שעלייה בפעילות גלים אלו מביאה לתחושת שלווה נפשית גבוהה יותר באופן כללי ובייחוד בתנאי עומס ולחץ גבוהים.

בנוסף, תרגול של מדיטציה מעלה גם את הפעילות של גלי אלפא במוח. גלים אלו מקושרים עם מחשבות וזיכרונות הנובעים מהתבוננות של האדם פנימה לעומת מחשבות ורגשות המושפעים מגירויים חיצוניים שהאדם קולט. המשמעות המעשית של הגברת פעילות גלים אלו היא שיפור היכולת לשלוט במחשבות וברגשות שלנו וצמצום השפעתם של גורמים חיצוניים.

אחת ההשפעות המרכזיות של מדיטציה נוגעת לכך שזמן רב מחיינו אנחנו מקדישים לעבר ולעתיד, אך לא להווה. מדיטצייה מסוג מיינדפולנס (Mindfulness) או בעברית 'קְשיבוּת', הינה מצב של התבוננות מרוכזת בחוויית ההווה ומיקוד תשומת הלב של האדם לסיטואציה הנוכחית מבלי לשפוט אותה.

מיינדפולנס משפר את היכולת שלנו לשים לב לחוויה המיידית, זאת אומרת למה שקורה ברגע אחד נתון שמתרחש ממש כרגע. בדרך זו המדיטציה מאפשרת לנו להתמקד בהווה ובכך לשפר את איכות חיינו. לפי עקרונות הבודהיזם, התבוננות פנימית נטולת שיפוטיות וביקורת מובילה אותנו לשלווה, ומחקרים מוכיחים כי תרגול מיינדפולנס תורם רבות להפחתת מתחים, חרדה ודיכאון. בנוסף, תרגול מדיטטיבי על בסיס קבוע מאפשר לנו לתפוס אירועים בחיינו ללא פרשנות ושיפוטיות מצידנו ובדרך זו להשתחרר מההתנהגות האוטומטית שמאפיינת את בני האדם ולפעול באופן מווסת יותר המסייע בחוויה חיובית ורגשות חיוביים שבתורם משפיעים על איכות חיינו.

מקור המיידנפולנס הינו בבודהיזם, שמשימתו המרכזית היא הפחתת הסבל האנושי. לפי גישה זו מקורו של הסבל האנושי אינו בקושי שנוכח בחיינו אלא בחוסר ההתמקדות באושר הקיים בהווה. בהתאם לגישה זו הסבל האנושי נגרם כיוון שבני אדם נוטים לקפוץ במחשבותיהם ובמצב התודעה שלהם ממקום למקום.

אנחנו עסוקים כל הזמן בדאגות על מה שיהיה או בחרטה על מה שהיה ובו בזמן מחמיצים את החיים שקורים כאן ועכשיו. אם המאמר הזה תפס אותך הרי שכרגע אתה ממוקד בו וקשוב למילים שהינך קורא אך אם לא, יכול להיות שראשך מוטרד עכשיו באין ספור דאגות ובעיות בהן עליך לטפל ולפתור. בחשיבה התואמת מדיטציה, האדם מורכב מה'אני' + המחשבות שלי, להבדיל מהתפיסה הרווחת בעולם המערבי שטוענת כי אני= המחשבות שלי. כלומר יש להפריד את המחשבות הרבות המתרוצצות בראשנו מההנחה שהמחשבות הללו הן אנחנו.

מחקרים שנעשו בתחום מצאו שהראש שלנו מלא בכמות אינסופית של מחשבות בכל רגע נתון, ונדידת מחשבות שכזו מונעת מאתנו התמקדות והתבוננות ברגע העכשווי ומפחיתה מאוד את מידת האושר בחיינו. בעזרת תרגול מדיטציה אנחנו יכולים להפסיק ללכת לאיבוד בתוך ים המחשבות שלנו ולהגביר את מיקוד הקשב שלנו בעשייה הנוכחית.

במחקר שנעשה נמצא כי תרגול של מיינדפולנס במשך 8 שבועות בלבד שיפר באופן ניכר את הרווחה הפסיכולוגית של המשתתפים, הוריד את רמת החרדה הרגעית שלהם כמו גם את רמת החרדה הכללית, והיה יעיל כטכניקה לניהול לחץ על ידי הגברת יכולתו של האדם להיות נוכח ומרוכז בעשייה הנוכחית ולשלוט במצב הרגשי והגופני שלו כאחד. במחקרים נוספים נמצא כי מיינדפולנס מביא לשינויים גופניים כמו הפחתה של רמות כולסטרול ואינסולין והורדת לחץ דם גבוה. בנוסף קיימים אינספור מחקרים המעידים על יעילות ביצוע מדיטציה כטכניקה להגביר באופן ניכר רגשות חיוביים, ריכוז וחוסן נפשי.

השפעה נוספת שנמצאה לתרגול מדיטטיבי קשורה לדימוי העצמי של בני האדם. דימוי עצמי הינו התפיסה הכללית של הפרט את עצמו,מילים אחרות: המידה בה אני תופס את הערך שלי. לתפיסה הזו יש תפקיד מאוד חשוב בעיצוב תפיסות פסיכולוגיות, רגשות והתנהלות האדם בסביבה חברתית. במחקרים בתחום נמצא כי ניתן להשפיע ולעצב את הדימוי העצמי באמצעות התערבויות שונות ומגוונות- ביניהן תרגול יעיל על בסיס קבוע של מדיטציה בכלל, ומיינדפולנס בפרט; אלה מסיחים את דעתו של האדם מרגשות שליליים ומחשבות המייצגות הערכה עצמית נמוכה.

אם כן, מדיטציה הינה כלי עוצמתי ביותר ותרגול יומיומי שלה מביא לשיפור ניכר בהיבטים פסיכולוגיים, פיזיולוגיים, רגשיים והתנהגותיים של מי שמשקיע בכך. גם מבחינת השקפת עלות-תועלת המדיטציה היא בעלת ערך רב כיוון שניתן לתרגל אותה באופן אישי, בזמנך החופשי ומבלי להיעזר בגורמים חיצוניים בעלות כספית. התועלת שלה היא כמובן עצומה ומשפיעה לטובה על תחומי חיים רבים כגון מערכת יחסים זוגית, משפחתית, קריירה, כשירות גופנית ועוד אך בעיקר היא משפיעה על מידת הרווחה הנפשית והאושר שאנו חווים ביום יום.