כוח

כוח הוא מושג הלקוח מעולם הפיזיקה וההגדרה שלו היא "אינטראקציה שיכולה לגרום לשינוי בתנועה של גוף". לדוגמה, כוח הכבידה הוא אינטראקציה בין שני גופים הגורמת לכך שהם ימשכו אחד כלפי השני. כך אנחנו נמשכים לכדור הארץ וכדור הארץ נמשך לשמש ולכדורים נוספים סביבו. כוח במערכות אנושיות זהה לכוח מעולם הפיזיקה והוא מתייחס ליכולת של בן האדם ליצור שינוי בתנועה שלו עצמו ושל אנשים סביבו. לשינוי זה במערכות חברתיות נקרא מעתה "השפעה", ומידת ההשפעה היא פונקציה של הכוחות הפועלים במערכת היחסים החברתית.
כדי להבהיר את הנקודה בצורה פשוטה יותר ניקח לדוגמה זוג שיוצא בערב לראות יחד סרט. הם מתקלחים ומתלבשים יפה, מפזרים על עצמם בושם ריחני ונוסעים יחד לעבר בית הקולנוע. בהתרגשות ושמחה הם יוצאים שלובי ידיים והולכים עד לפתח אולם הקולנוע ונעמדים מול רשימת הסרטים שמוקרנים הערב. אל מול הרשימה המפורטת כל אחד מבני הזוג לוטש את עינו בסרט אחר ולמרות שהמטרה הראשונית היתה לראות את הסרט ביחד פתאום צפים כוחות שמשפיעים על הסיטואציה ויוצרים דילמה אצל כל אחד מבני הזוג. האם לוותר על הסרט שאני רוצה לראות לטובת בת/בן הזוג שלי או להתעקש ולראות את הסרט שמסקרן אותי יותר? כוחות אלו שפועלים אצל כל אחד מהם בנפרד יגרמו לשינוי בבחירת הסרט אצל אחד הצדדים. היא תנסה לשכנע אותו להיכנס איתה לסרט אהבה רומנטי והוא ינסה לשכנע אותה להיכנס לסרט מתח ששמע שהוא מצוין או להיפך. מי לדעתכם ישפיע על מי? לאיזה מהסרטים הם יכנסו?

בספר "רגשות רציונאליים" כותב פרופסור אייל וינטר, מומחה בעל שם עולמי לחקר הרציונאליות, על המשמעות האדירה של רגשות בקבלת החלטות. רגשות בכלל ורגשות חברתיים בפרט הינם בסיס הכוח והאנרגיה של בני האדם. כעס, קנאה, שנאה ואמפתיה הינם רגשות חברתיים הנקראים גם רגשות אינטראקטיביים, כיוון שהם משפיעים הן על ההחלטות שלנו והן על ההחלטות של זולתנו. ההיבט המרכזי שחשוב להבין בהקשר של רגשות אינטראקטיביים הוא היכולת שלנו ליצור מחויבות באמצעות רגשות אלו. עיקרו של הרעיון נעוץ בהבנה שכאשר יש קונפליקט בין שניים, הצד שיכול לשדר באמינות לצד השני שהוא נכון להתעקש על התוצאה הרצויה לו גם במחיר של נזק אישי, מביע בדרך זו מחויבות למחיר שנקב, והוא יהיה מיד בעמדת יתרון אל מול הצד השני. לדוגמה, מוכר שמשדר לקונה שאין בכוונתו לרדת במחיר גם אם הדבר כרוך בפיצוץ העסקה נמצא בעמדת יתרון כלפי הקונה אפילו במצב בו הקונה מאמין שפיצוץ העסקה רע למוכר יותר מפשרה על המחיר. כוחו של המוכר במקרה זה נעוץ בנכונות אמיתית להקריב את הרווח שבפשרה לטובת הרווח בו הוא מעוניין. כיוון שקשה מאוד לזייף רגשות אמיתיים, מחוייבות מהפה לחוץ תבלוט מיד ולא רק שהיא לא תעביר את המסר, אלא היא עשויה להביא בדיוק לתוצאה הפוכה: ביטול העסקה על ידי הקונה או חיזוק כוחו של הקונה במהלך המשא ומתן.

ניתן לשדר מחוייבות ולייצר כוח והשפעה גם על ידי רגשות חיוביים. אהבה לדוגמה היא רגש שמשדר לצד השני מוכנות לעמוד לצדו ולסייע לו גם במחיר כבד מבחינתנו ובדרך זו אנו משנים את התנהגותו כלפינו. עיקרון ההדדיות מסייע להבין רעיון זה כיוון שעל פי עיקרון זה בני האדם נוטים לפעול בצורה הדדית ולהשיב טובה תחת טובה. כאשר אנו אוהבים מישהו, מקריבים עבורו ומביעים מחוייבות כלפיו אנו משפיעים על הרגשות שלו ובתגובה הוא ייטה להיות מחוייב כלפינו ולעמוד לצידנו כאשר נזדקק לו. גם כאן, הכוח וההשפעה יכולים לנבוע מאהבה אמיתית בלבד. אהבה מזויפת תצוף מיד ותניב תוצאה הפוכה.

כיוון שהמערכת החברתית היא מערכת מורכבת ובעלת מימדים רבים אין כוח אחד שמתאים לכל המקרים וחשוב להכיר את הכוחות הרלוונטיים במרחב בו אנו פועלים. כוח מקצועי למשל, הוא צורה הכרחית של כוח בעולם העבודה. כך שחקן תיאטרון שרוצה להגיע להישגים מרשימים ולהופיע בהיכלים הגדולים והמוכרים ביותר מוכרח לפתח את יכולותיו בתחום המשחק כדי שכאשר ייגש לאודישנים כוחו המקצועי יהיה חזק דיו וישפיע על הבוחנים לבחור בו על פני מועמדים אחרים. כוחו המקצועי של מתכנת בהייטק יהיה מידת ידיעותיו ושליטתו בעדכונים האחרונים בעולם התכנות כך שתרומתו בחברה בה הוא פועל תהיה משמעותית ובלתי ניתנת לוויתור ובכך הוא משמר את כוחו בחברה.

כאשר אנו מזהים את הכוחות הרלוונטיים ולומדים להשתמש בהם אנו מגדילים את מידת ההשפעה שלנו בתחומים משמעותיים עבורנו.
כוח הוא מושג חשוב שרבים מאיתנו נוטים להתעלם ממנו ועצם השיחה עליו עשויה לגרום לאי שקט וחוסר נחת. על אף שישנם כאלה שעושים שימוש רע ולא מוסרי בכוח אין בכוונת מאמר זה להתייחס לצורה זו של שימוש בכוח. מטרת המאמר היא להבין שכוח הוא אלמנט חשוב עבור אנשים, ארגונים וקבוצות שהישגים ושאיפות הם דרך חיים עבורם. ככל שנשקיע תשומת לב להבין מהם הכוחות המשמעותיים שלנו נגדיל את סיכויי ההצלחה שלנו בתחום בו אנו פועלים בין אם בעבודה, בזוגיות או בכל קבוצה חברתית אחרת אליה אנו משתייכים.