חוסן

באופן כללי הפסיכולוגיה מתייחסת לחוסן בשני אופנים: דרך אחת רואה בחוסן תכונה או יכולת אישיותית המאפשרת לאדם להתמודד בצורה חיובית ואפקטיבית עם משברים, בעוד שהדרך השנייה רואה בחוסן תהליך דינמי בו האדם מפתח כישורים המאפשרים לו להתגבר בצורה חיובית ואפקטיבית על קשיים ומשברים. בשלב זה אנשים בדרך כלל נוטים לבחור בהגדרה שנראית להם מתאימה יותר עבורם. לפני שאתה ממשיך בקריאת המאמר אני רוצה להסב את תשומת ליבך לנקודה חשובה- בין אם אתה חושב שההגדרה הראשונה מתאימה לך ובין אם אתה חושב שההגדרה השנייה מתאימה לך, בכל מקרה אתה תהיה צודק.

עכשיו בחר בהגדרה שהיית רוצה שתוביל אותך והמשך לקרוא את המאמר.

בחודש יוני 1988 נכנס בני גאון לכיסא המנכ"ל של חברת כור, ספינת הדגל של המשק הישראלי, על מנת להרימה מהקרשים. שתי "בשורות" ליוו אותו בכניסה לתפקיד מאתגר זה – מאזן חברה שלילי של 250 מיליון דולר לשנת 1987 והודעה על כך ששני בנקים גרמניים חוששים לעתיד "כור" ורוצים להוריד את מכסות האשראי שלה. קריאת מידע כזה בעיתון לגבי מישהו אחר אולי מאפשרת להבין את העומס שיש עליו אבל כשהאחריות למצב היא בידיים שלך זו כבר חוויה אחרת לגמרי.

באותה שנה וכדי להקדים תרופה למכה הגרמנית, מתראיין בני גאון לעיתון ה-"פיננשל טיימס" ומצהיר כי "כור" נכנסת לתוכנית הבראה רצינית והוא מעריך כי תוך שנתיים, אם ייעשו הצעדים הנוראיים שתכנן, החברה תצא מהמשבר ותציג דו"ח פיננסי מאוזן. במילים אחרות גאון מצהיר שבתוך שנתיים הוא מתכוון לחלץ את החברה מחובות של 250 מיליון דולר ! נשמע יומרני, לא ?
בני בני גאון לא חשב כך. בספרו "המעז מנצח" הוא כותב – " הדברים לא נאמרו מהשפה ולחוץ. האמנתי בכך בכל לבי".

במחקרים שנעשו בנושא חוסן נמצאו 3 חוצצים מרכזיים שאיפשרו לאנשים בסיטואציות מורכבות לעמוד בעומסים כבדים ולצלוח אותם. באנגלית הם נקראו C3- Commitment, Control, Challenge או בעברית- מחויבות, שליטה ואתגר. מחויבות היא הרצון של אדם להיות מעורב ומעורה עם אנשים, נתונים והקשרים, לעומת חוסר מחוייבות שבאה לידי ביטוי בצעד לאחור והתרחקות מהסיטואציה. שליטה מתייחסת לנחישות להשפיע על תוצאות של דברים הקשורים אליך ואתגר מתייחס לרצון ללמוד באופן מתמשך מניסיון אישי לעומת הימנעות מחוסר הוודאות והאיומים הפוטנציאלים הקיימים בדרכים לא מוכרות. שלושת המרכיבים הללו יחד הכרחיים לצורך בניית חוסן פנימי וכדי לפתח חוסן אישי גבוה חובה להשקיע בכל אחד ואחד מהם.

מי שקרא את הספר המספר את תהליך שיקומה של "כור" ואת "מסע האלונקות" של בני גאון מתל אביב 88 ועד ניו יורק 95 בתפקיד המנכ"ל יוכל בנקל למצוא את המאפיינים הללו לאורך כל הספר וללמוד מכך. בני גאון היה מעורב ומעורה בכל אדם ופרט בחברה. הוא היה נחוש והאמין בכל מאודו שהוא מסוגל להצעיד את החברה לעבר חוף מבטחים אמיתי ולא חשש מניסוי וטעייה לאורך הדרך גם במחיר של טעויות כבדות.

לאורך השנים הללו הוא נאבק בבנקים שדרשו פירעונות מוקדמים ורצו לסגור את הברז, בתקשורת עויינת שהקיזה את דמו על גבי העיתון חדשות לבקרים, בשביתות עובדים ממורמרים שהקשו על תנועה קדימה ובמנהלים שלא היו חזקים מספיק על מנת לעמוד בעומס. למרות כל זאת הוא היה מחוייב, נחוש להשפיע על המציאות ואמיץ בכדי להמשיך קדימה בתנאי חוסר ודאות, דבר שהוביל בסופו של דבר לשיקומה של "כור" והנפקתה בבורסה האמריקאית בניו יורק .

התהליך של "כור" הוא מקרה פרטי של חוסן אישי וחברתי במערכה כלכלית קשה ומובן שלא כל אדם יכול וצריך להיות מנכ"ל של קונצרן ענק ובטח לא להוציא אותו מבוץ עמוק, כפי שעשה בני גאון, אבל כל אדם יכול להשתמש בתובנות הפסיכולוגיות העולות מהסיפור כמו גם מהמחקר בנושא חוסן על מנת לצלוח אתגרים בחיים הפרטיים שלו.

להיות מעורב בפרטים ולא לברוח מהם, להשפיע על המהלכים והתוצאות ולא לאפשר למציאות להכתיב את הקצב, ולפעול באומץ מבלי לסגת ברגעי משבר, הן בחירות שאנו עושים על בסיס יומיומי ואלו בתורן בונות את החוסן האישי שלנו.

5 דרכים ראשוניות לבניית חוסן פנימי
1) צור קשרים- קשרים בין-אישיים קרובים חשובים לצורך החוסן האישי שלנו. קבלת עזרה תמיכה והקשבה מאנשים שאכפת להם מאיתנו מעוררים תקווה ומחזקים את החוסן האישי שלנו. עזרה לאחר כאשר הוא זקוק לכך תורמת אף היא לחוסן האישי שלנו.
2) שינוי הוא חלק מהחיים- ישנן מטרות בחיים שאיבדו מהרלוונטיות שלהן כתוצאה מנסיבות החיים. למד לקבל באהבה סיטואציות שאינן ברות שינוי והתמקד בסיטואציות בהן ניתן ליצור שינוי.
3) התקדם לעבר מטרותיך- בחר לך מטרות ריאליסטיות יומיומיות והשלם אותן. במקום להתמקד במשימה גדולה שעשויה להיראות כרגע רחוקה ובלתי מושגת, התמקד כל יום במשימה אחת קטנה שמקדמת אותך לעבר המטרה שלך.
4) דאג לעצמך- הקשב לרצונות ולרגשות שלך וצור לעצמך פעילויות שאתה נהנה ונרגע מהן. כאשר אתה דואג לגוף ולנפש שלך אתה משפר את העמידות שלך בהתמודדות עם מצבים מורכבים.
5) פרספקטיבה- קח צעד לאחור והבט בדברים מפרספקטיבה גבוהה יותר. בתוך הסיטואציה אנו נוטים להיות סוערים ונרגשים. עצירה כדי לחשוב מנקודת מבט ארוכת טווח נותנת פרספקטיבה אובייקטיבית יותר למשבר.