אומץ

אומץ לב הוא עשייה של מה שאתה מפחד לעשות. אין אומץ לב בלי שתהיה נפחד. אד ריקנבייקר

לאחר ארבעה ימי בלימה כשכוח הלוחמים שלו מותש ונמצא על סף שבירה מנטאלית באחד הקרבות הקשים והמוכרים ביותר בתולדותיה של מדינת ישראל, מחליט מפקד גדוד הטנקים שנשלח לאזור קונטרה בעמק הבכא לעבור עם הטנק שלו לקדמת כוח הטנקים שבפיקודו ולנוע ראשון אל מול האויב הסורי. כשהוא שם לב שלוחמיו אינם נעים איתו, הוא ממשיך קדימה תוך שהוא צועק להם בקשר "פחדנים" ומדרבן אותם לנוע איתו. על אף יתרונו המספרי הגדול של האויב הסורי, קרב זה נגמר בהכרעה של כוח הטנקים הישראלי כאשר הכוח הסורי "מקפל את זנבו" ונסוג לאחור. ברשת הקשר נשמע יאנוש בן גל, מפקד חטיבה 7 במלחמת יום הכיפורים, אומר למפקד הכוח, אביגדור קהלני,  "אתה גיבור ישראל" . קהלני מקבל על הקרב הזה את עיטור הגבורה (העיטור הגבוה ביותר בצה"ל) על מעשה גבורה עילאית שנעשה בעת לחימה מול אויב אכזר תוך חירוף נפש.
שנים רבות מאוחר יותר כאשר נשאל קהלני האם חווה פחד כשנע במהירות בראש הכוח והוביל את לוחמיו למגע עם אויב חזק ממנו, השיב- " הפחד קיים אצל כל אחד מאיתנו ואם תמצא לי אדם שאומר שבשדה הקרב איננו פוחד, אגיד לך באיזה בית חולים לחולי נפש אפשר לאכסן אותו".
סיפור הקרב של אביגדור קהלני ממחיש היטב את המשמעות של המילה אומץ. כאשר אדם בוחר להתמודד עם מצב מפחיד על אף לחצים רגשיים פנימיים שדוחפים אותו לסגת או לקפוא במקומו הוא מפעיל באופן מודע אומץ לב אישי. אם בעבר ההתייחסות לאומץ לב היתה בעיקר בעקבות מקרים בשדות הקרב, עם הזמן מצאה הפסיכולוגיה סוגים נוספים של אומץ לב.
אומץ לב פיזי מתייחס למקרים בהם אדם מחליט לבצע פעולה על אף סכנה פיזית שעלולה להיגרם לו כתוצאה מפעולה זו. סיפורו של קהלני הוא דוגמה טובה לאומץ לב פיזי. להציל אדם מטביעה או משריפה תוך סיכון חיים עצמי הינן צורות נוספות של אומץ פיזי.
אומץ לב מוסרי מתייחס להבעת עמדה או עשיית הפעולה הנכונה למרות התנגדות חברתית. רוזה פארקס שהתיישבה על כסא קדמי באוטובוס באלבמה של שנות ה-50 בתקופה בה ראו בנשים מין נחות והקצו להן מקומות רק בחלקו האחורי של האוטובוס היא דוגמה לאומץ לב מוסרי.
אומץ לב פסיכולוגי מתייחס לעמידה אל מול מחלה או מגבלות אישיים והחלטה להתעלות עליהן. אומץ מסוג זה יכול לבוא לידי ביטוי בהחלטה לקחת משימה שיש סיכוי להיכשל בה ולהתמודד איתה בנחישות והתמדה על אף החשש הרב.
בספרו "אושר אמיתי" של מרטין סליגמן מבהיר המחבר שאומץ אינו כישרון מולד, הוא טוען שאומץ הוא חוזקה שניתן לפתח ולשכלל. ככל שתקבל יותר החלטות אמיצות ביום יום כך תחזק את תחושת המסוגלות האישית שלך לפעול באומץ לב בסיטואציות משתנות. אומץ לב פיזי הוא סגנון שקשה יותר לחזק אותו ביום יום כיוון שהזדמנויות מסוג זה הן מעטות וטוב שכך. מנגד, אומץ לב מוסרי ופסיכולוגי ניתן לתרגל על בסיס יום יומי באינספור סיטואציות אישיות וחברתיות.
הטכניקה היא פשוטה מאוד להבנה. הטה קשב לתחושות הגוף שלך כאשר הינך נמצא בסיטואציה חברתית או נחשף לאתגר אישי. אם החוויה הגופנית היא פחד, ועולה בך הרצון לסגת מהסיטואציה שאל את עצמך- איך אדם אמיץ היה נוהג עכשיו במקומך? ופעל בדיוק לפי התיאור שעולה בדמיונך.
פחד מסמן את הגבולות שלנו ומונע צמיחה אישית. לרוב זוהי רק חוויה רגשית פיזיולוגית שאיננו מוכנים לחוות. כשמתמודדים איתה ולא נרתעים, מגלים שבדרך כלל אין שם דבר חוץ מחוויה לא נעימה שנמוגה ברגע בו בחרנו לפעול למרות הפחד ולא להיכנע לו.
אומץ מרחיב את הגבולות שלנו, מקנה ביטחון אישי ביכולות שלנו, ומגביר את תחושת השליטה בחיים. הדרך לחזק את האומץ בחיינו היא לראות בו ערך מרכזי ולתת לו להוביל כנגד החוויה הרגשית שמתרחשת תוך כדי שימוש בו.

"המקום שבו נמצאים הפחדים הכי גדולים שלך הוא גם המקום שבו נמצאת יכולת הצמיחה הגדולה ביותר שלך". רובין שארמה
אם ברצונך לבדוק את מידת האומץ שלך ענה על השאלות הרשומות מטה. שאלות נוספות בנושא ניתן לשלוח ב"צור קשר".

בחן את עצמך-
1) המשפט " פעמים רבות נקטתי עמדה גם מול התנגדות חזקה "
מתאים לי מאוד מתאים לי נייטרלי לא מתאים לי מאד לא מתאים לי
1 2 3 4 5
2) המשפט " כאב ואכזבה בדרך כלל מכריעים אותי"
מתאים לי מאוד מתאים לי נייטרלי לא מתאים לי מאד לא מתאים לי
1 2 3 4 5

ככל שהציון גבוה יותר כך מידת האומץ שלכם גבוהה יותר.
לבחינה מורחבת של הנושא ניתן להיכנס לאתר אינטרנט על פסיכולוגיה חיובית של מרטין סליגמן בכתובת: https://www.authentichappiness.sas.upenn.edu

סליגמן. מ. (2005). אושר אמיתי. בן שמן: מודן.

Jeffrey J. (Ed); Parks, Acacia C. (Ed), (2013). Activities for teaching positive psychology: A guide for instructors. , (pp. 13-17). Washington, DC, US: American Psychological Association, xiv, 173 pp